Hoogtefoto Derks Bedrijfswagens

BPM-vrijstelling op bedrijfswagens vervalt per 1 januari 2025

Wie een nieuwe auto koopt, betaalt BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen). Ondernemers hoeven op dit moment géén BPM te betalen bij het aanschaffen van een bestelauto. Vanaf 1 januari 2025 komt hier verandering in: dan betalen ondernemers dezelfde belastingheffing voor een bestelauto als voor personenauto’s. Voor elektrische bestelauto’s blijft de uitzondering nog wel bestaan.

Waarom vervalt de BPM-vrijstelling?

De overheid kondigde deze wijziging aan met als doel om de verkoop van emissievrije bestelauto’s te stimuleren. Dat betekent dat u, afhankelijk van de levertijd, nu al (bijna) te laat bent om een nieuwe bestelauto te bestellen, om de BPM belasting te voorkomen.

Wat zijn de gevolgen van afschaffing van deze regeling?

Het afschaffen van de BPM-vrijstelling houdt in dat vanaf 2025 ondernemers BPM gaan betalen voor een nieuwe bedrijfswagen. Naar verwachting zullen de kosten voor de aanschaf van een bestelauto met verbrandingsmotor vanaf 2025 ongeveer 40% hoger liggen dan in 2024. De BPM-hoogte is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de bestelauto, beïnvloed door factoren als brandstoftype, motor en technologische kenmerken.

Wat betekent de afschaffing van de BPM voor ondernemers?

Per 1 januari 2025 betaalt u als ondernemer bij elke nieuwe bedrijfswagen die u aanschaft BPM. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot. Dit is € 66,90 per gram CO2. Een Opel Combo stoot 139 gram uit, wat resulteert in € 9.300 BPM. De Renault Trafic stoot 184 gram uit, wat resulteert in € 12.310 BPM. Terwijl u bij een Volkswagen Crafter tussen de € 14.000 en € 24.000 uit zal komen. Hoe hoger of zwaarder het model hoe extremer de CO2 uitstoot.

Wat betekent het voor gebruikte bestelauto's?

De nieuwe BPM-regeling geldt voor alle bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 1 januari 2025. Daarbij geldt een ruime overgangsregeling. Voor alle bestelauto's met een DET van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. 

Dat betekent in eerste plaats dat ondernemers die voor hun bestelauto in de jaren tot en met 2024 de ondernemersvrijstelling hebben toegepast, deze bestelauto's zonder BPM-heffing kunnen blijven rijden zolang zij aan de voorwaarden van deze vrijstelling voldoen. 

Wat kunt u doen als ondernemer?

Ondernemers kunnen in 2024 nog een bestelauto kopen zonder bpm. 2024 is dus het jaar om uw wagenpark onder de loep te nemen. Bent u toe aan een nieuwe bedrijfswagen, bestel dan dit jaar en profiteer van de voordelen.

  • Geen BPM betalen tot 2025
  • Circa 40% lagere aanschafwaarde in 2024
  • Voorlopige vrijstelling voor emissiezones

Voorraad nieuwe bedrijfswagens

Bekijk hier onze voorraad nieuwe bedrijfswagens

Onze adviseurs

Wij staan klaar om met uw vraag aan de slag te gaan!

Voor uw bedrijfswagen gaat u naar Derks Bedrijfswagens in Uden! 

Elektrisch rijden

Bij aanschaf van elektrische bedrijfswagens hoeft u geen BPM te betalen. In de toekomst zal het steeds lastiger worden om met een dieselauto toegang te krijgen tot binnensteden, vanwege de toenemende invoering van strenge milieuzones en zero-emissiegebieden. Elektrische bedrijfswagens en vrachtfietsen zijn daarentegen wel welkom in deze zones.

Alternatieven voor zero-emissiezones

Bekijk hier de elektrische bedrijfswagens en vrachtfietsen uit onze voorraad

FAQ Zero-emissiezones

Hieronder worden vragen over toegangseisen, overgangsregelingen en ontheffingen in het kader van Zero-emissiezones (ZE-zones) beantwoord. 

Wat zijn de toegangseisen voor bestelwagens in ZE-zones?

De milieu- en zero-emissiezones in de steden worden steeds strikter en worden uitgebreid. Inmiddels hebben 29 gemeenten een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen, met ingang van 2025. Met een dieselbestelauto kunt u straks de stad bijna niet meer inrijden. Elektrische wagens zijn daarentegen wel welkom in deze gebieden.

Welke overgangsregelingen gelden er voor ZE-zones?

Bestelwagens in Euroklasse/emissieklasse 4 of lager kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer een zero-emissiezone in.

Bestelwagens in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot een zero-emissiezone.

Bestelwagens in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot een zero-emissiezone.

Waar kan ik een ontheffing voor ZE-zones aanvragen?

Een ontheffing aanvragen kan via een Centraal (digitaal) Loket ontheffingen ZE-zones dat naar verwachting eind 2024 gereed zal zijn. Vanaf het moment dat dit loket live staat kunnen er ontheffingen aangevraagd worden.

Kan ik een dagontheffing voor een ZE-zone aanvragen?

Voor een bestelauto die niet aan de voorwaarden van een zero-emissiezone voldoet kan een dagontheffing worden verleend. Voor een bestelauto kan maximaal twaalfmaal per kalenderjaar per gemeente een dagontheffing worden aangevraagd. De dagontheffing wordt verleend voor de duur van één kalenderdag, startent om 00:00 en eindigend om 06:00 de volgende dag. Het aanvragen van een dagontheffing kan via het Centraal Loket ontheffingen ZE-zones, dat eind 2024 live staat.

Gelden er ontheffingen voor ZE-zones wegens lange levertijden?

De wachttijd voor het leveren van nieuwe voertuigen zijn lang. In sommige gevallen tot 18 maanden. Daarom kan je een ontheffing krijgen als je een nieuwe zero-emissie voertuig besteld hebt met de bevestiging van uw order.

Wat als er geen emissieloze alternatieven zijn voor mijn voertuig?

Het kan voorkomen dat een voertuig nog niet in een zero-emissie variant verkrijgbaar is. In dat geval kan er een ontheffing worden verleend. De voorwaarden hiervoor worden op dit moment nader onderzocht.

Wagen(park) beoordelen in het kader van de BPM?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen spoedig contact met u op.